Tvorba webových stránok a eShopovZaložiť webovú stránku alebo eShop
 

DIÉTA‚ ALEBO ŽIVOTNÝ ŠTÝL?

Redukčná strava

Charakteristika:

   Redukčná strava je svojím spôsobom diéta s určitým obmedzením, alebo redukciou energií a s nutnosťou obmedzenia chleba, bieleho pečiva a živočíšnych tukov. Strava sa pripravuje bez cukru repného pôvodu. Uprednostňujeme použitie rastlinných olejov s vysokým obsahom polyenových mastných kyselin.

 

Technológia:

   Používame varenie,dusenie, mäso opekame nasucho, grilovanie a pečenie zrietkavo a len kvalitné chudé mäso.

Vhodné jedlá:

Mäsá: podávame iba chudé druhy. Vhodné je hovädzie, morčacie, králičie, chudé bravčové / stehno /, holubie, netučné ryby, rybie filé.
Mäsové výrobky: vhodná je diétna a hydinová šunka, hydinové párky.
Prílohy: hlavnou prílohou sú zemiaky / pre relatívnu nízko energetickú hodnotu. Ďalej podávame ryžu, výnimočne cestoviny a knedle. / všetko v polovičnej dávke. Napr. knedle  maximáne 2 ks /
Omáčky a prívarky:  podľa možnosti nahrádzame dusenou zeleninou.
Ovocie: podávajú sa všetky druhy ovocia, v rôznych úpravách, pričom uprednostňujeme kyslejšie druhy.
Zelenina: podávajú sa všetky druhy, upravené varením, dusením alebo vo forme šalátov.
Chlieb, pečivo: vhodné sú celozrné, grahamové, alebo tmavé druhy chleba a pečiva.
Múčniky: nepodávame, nahrádzame ich ovocím.

Príloha 1:

   Redukčná strava je zameraná na zníženie telesnej váhy. Jej úspech závisí od aktívneho pohybu a schopnosti preštelovať metabolizmus v tele. Účelom týchto dvoch faktorov je, aby sme odnaučili telo mať snahu každý zjedený gram dakde uložiť. Musíme ho  naučit zjedenú energiu nešetriť, ale spaľovať. Pokiaľ chceme ozaj schudnúť musíme sa zmieriť s tým, že chudnutie nieje otázka dvoch týždňov, alebo mesiaca. Trvalý efekt má dlhodobejší horizont. Všetky krátkodobé diéty sú len dočasné.

   V prvej fáze odbúravame príjem čistých cukrov a prebytočných tukov, čo znamená asi to, že prestaneme sladiť kávu, prestaneme piť sladké nápoje tipu Cola, Mirinda, Sprite, atď. a prejdeme na čistú minerálnu vodu. Sladké cukrárske výrobky sa stanú dočasne minulosťou a začneme sa zdravo stravovať.

   Filozofia chudnutia je v tom, aby sme začali deň s tým, že sa výdatne naraňajkujeme. Nevyhnutné je, aby sme si dali raňajky bohaté na bielkoviny. Po niekoľko hodinovom spánku sú totiž zásoby energií na nule a raňajkami bohatými na energie nám receptory v tele zaznamenajú dostatočný príjem. Železnou pravidelnosťou dosiahneme to, že telo začne s tým rátať a začne sa správať tak, že načo ukladať veď v krízovom období energia príde.

   Na obed zjeme opäť bežnu porciu, samozrejme bez prebytočných tukov alebo cukrov. Čiže nemastené prílohy, žiadna tatárka, vyprážaný syr, ale naopak veľa zeleniny a chudé mäso. Najťažšia časť dňa bude večer.V prvej fáze večere zjednodušíme na ľahké zeleninové jedlá.V druhej fáze začneme znižovať ich gramáž. Nie drasticky, ale postupne až si telo navykne na určitý režim. Pocit hladu, ktorý zo začiatku budeme pociťovať zaženieme tým, že si dáme jablko, surovú kapustu, alebo zeleninový šalát. Neskôr si naše telo na tento druh stravovania tak navykne, že večer už nám bude naozaj stačiť len ovocie alebo zelenina. A to už budeme na najlepšej ceste mať ideálnu váhu.

   V prípade že si neosvojíme tento spôsob stravovania, telo reaguje nasledovne. Ráno keď ma telo potrebu príjmať energie z dôvodu zvýšenej činnosti a nezaznamená jej prísun, nastaví sa na úsporný režim. Ak si aj dáte malú skromnú desiatu, receptory v tele ohlásia neminte všetku energiu, ale uložte niečo asi sú zlé časy. Preto aj keď ste relatívne zjedli dosť, ste malátny a chce sa vám spať.

Príloha 2:

   MUDr.Igor Bukovský - z knihy „Hľadá sa zdravý človek“. Koľko kociek cukru spotrebuje v priemere za deň Slovák? Neviete? Predsa 35! Čo to znamená?

Každý druh sacharidov, či jednoduchý cukor alebo zložitý škrob, zanecháva kyslý „popol“. Ak teda sypeme denne dolu krkom 35 lyžičiek cukru, k tomu ešte nejaký chlieb z bielej múky, ryžu, organizmus dostáva zabrať. Má prebytok kyslých látok. Navyše pankreas, krvný obeh a mozog trpia.
   Zjedenie jednoduchého cukru – v akejkoľvek podobe – vyvoláva prudké vplavenie cukru do krvi. Zvýšenie jeho krvnej hladiny [ hyperglykémia ] musí organizmus okamžite upraviť inzulínom z pankreasu. Inzulín je hormón, ktorý „odpratáva“ cukor z krvi do buniek. Pankreas nevie odhadnúť a nemôže ani vedieť dávku inzulínu presne, ale pri cukrovom šoku ho určite vylúči viac než treba. A tak už o niekoľko minút vám unavený mozog hlási, že hladina cukru v krvi klesla pod normál a treba pridať trochu cukru z pečene. O to sa postará iný hormón – glukagón. Vytvára ho tiež pankreas. Keďže pankreas nedokáže odhadnúť presnú dávku glukagónu o chvíľu treba opäť inzulín. A tak hladina cukru v krvi poletuje z jedného extrému do druhého. Nazývame to „jojo – efektom.“
   Pankreas dostáva každú chvíľu iné príkazy. Vás začína bolieť hlava, strácate koncentráciu, ste nervózny. Koľkokrát denne preživate tieto stavy? Čo s tým? Musíte obrátiť pomer jednoduchých a zložitých sacharidov vo svojej strave. Zo všetkých sacharidov,ktoré človek konzumuje, by mal komplexné [ škrob, vlákniny ] tvoriť až 90 %! Ostatok môže byť prijatý vo forme jednoduchých sacharidov [ sladkosti, med, džem atď.] My sa stravujeme naopak. Len 10 – 20 % tvoria komplexné sacharidy a celý velký zvyšok cukry.S tým treba niečo robiť. Treba prestať ustavične preháňať svoj mozog, pankreas a celé telo cukrovou „dráhou smrti“.

 

TOPlist